Nous sommes montées

Igår blev det en del turistande. Jag fick lite tid för att plugga innan jag åkte till eiffeltornet för att möta upp mina kusiner. Därefter stod vi i kö för att åka upp i eiffeltornet, som för övrigt var sjukt högt!! Men både vädret och utsikten var så fin. På andra våningen (av tre) stod jag snarare och solade i kön till att åka upp till högsta våningen (som var mer än dubbelt så hög som den andra). Jaja. Efter det blev det crêpes samt cafépaus. Idag ska jag vara guide igen; tänkte åka till Montmartre och Sacré Cœur, Les Halles för lite shopping och sedan Champs Élysées eller någonting.

Anonym:

Jag ska åka till Paris över en helg om några veckor, har du några tips på sevärdheter, shopping, m.m. som man verkligen inte får missa? (Har redan varit uppe i Eiffeltornet) tack på förhand! :)

Svar: Förlåt för alldeles för sent svar!! Din weekend kanske redan gått av stapeln...? Jag kan iallafall tipsa om Square des peupliers, som en sagolik "gränd" med bostadshus, jättevackert! Det är som ett lite dolt smultronställe, hittas om man går av på stationen "Tolbiac", metro 5 (om jag minns rätt). Sedan går man rakt ned på gatan (antingen åt höger eller vänster, vet ärligt talat inte) eller frågar någon främling. Det var så jag hittade dit från början.

Utsikten och gatorna vid Sacré Cœur är också trevliga med billigare omkringliggande restauranger.

République samt Bastille är trevligt på kvällen med en hel del ungdomar och liv. Det är i närheten av Canal St Martin där man kan sitta längs med kanalen i varmare väder. Här finns det även en hel del retro/hipster-restauranger och barer.

Om det är fint väder är parker också ett givet val; jardin du Luxembourg, Parc André Citroën, Les Tuileries och Parc Monceau till exempel.

Det finns verkligen massvis med sevärdheter. Jag tröttnar dock aldrig på eiffeltornet, så att befinna sig på Trocadéro eller på en bar/café med ett glittrande eiffeltorn som utsikt är alltid lika underbart.

Shopping:

Varuhus: Le Quatre Temps i La Défense, Les Halles (en del av Châtelet), LaFayette, Le Printemps, Bonmarché (fint att bara gå och titta in i, speciellt i matavdelningen med (lyx)varor från världens alla hörn), Les Beaugrenelles m.fl.

Gator: Rue de Rivoli och Champs Élysées framförallt. Vid Place des Vosges finns finare och dyrare affär samt bakom Champs Élysées (men även på denna berömda gata). Kort sagt finns det affärer lite överallt, kända som okända, dyra som billiga.

OBS: Alla affärer är stängda på söndagar, till och med mataffärer, där dock några stänger vid 13:00.

Det finns som sagt myyycket fler grejer man kan göra i Paris... Jag skrev endast ned lite av det jag kom på men hoppas att "hjälper" dig om du nu inte redan varit iväg...
Jenny Hedman

.:

Härlig blogg, har ansökt till SSP och är både riktigt glad men väldigt nervös över det. För mig 'r dock träning väldigt viktigt och undrade om det är lätt tillgång till hyfsat billig träning, typ gym, bra springturer eller någon aktivitet? Några rekommendationer? Tack för svar :)

Svar: Hej!! Åh vad kul, allt jag kan säga är att jag önskar att jag var i dina skor med ett år på SSP framför mig...

Om jag ska vara ärlig vet jag inte så mycket om gymmen här... Jag vet iallafall att det finns ett vid île de Puteaux vilket är nära skolan, jag har även för mig att det finns ett Friskis och svettis i Saint Germain en Laye vilket är i närheten av mig (men relativt långt bort från Paris). Kostnaden kanske ligger på 2000-3000 kr för ett år, men jag ska höra med några som köpt gymkort och var bättre koll!

För övrigt kan du alltid ta dansklasser, exempelvis zumba eller något, det finns säkert något lokalt! Bollsporter finns också om du är intresserad av det. Jag spelar fotboll vilket fungerar smidigt, annars brukar jag bara ta en springrunda vid mig och upptäcka mina egna kvarter.

Om du är intresserad av något lokalt när du vet var du kommer att bo kan du helt enkelt fråga Karin, Britt-Marie (BMT) eller värdfamiljen om hjälp.

Du har världens bästa år framför dig :))
Jenny Hedman

Kommentera inlägget här: